dontyouforgetaboutlondon

All work and no play.

Kategori:

 
Nu är jag hälften in i min andra vecka i bartenderutbildningen och jag förstår inte hur jag ska kunna överleva dess fyra veckorna. Jag har en kandidatexamen på universitetet, men ändå är detta det mes krävande jag gjort studiemässigt. Det är verkligen hur roligt som helst, men just nu så vill jag bara sjukskriva mig så jag kan komma ikapp med allt. I slutändan ska vi, för att bli certifierade bartenders, klara fem slutprov. Det första är på fredag. Vi ska då kunna free pouring. Och för er normala människor som inte har en aning om vad det är ska vi kunna utan mått hålla upp 5 ml, 12.5 ml, 25 ml, 37.5 ml och 50 ml, i olika grepp och med både en och två flaskor i samma hand. Allt som allt är det 36 st punkter vi ska hälla och man får bara ha 8 fel för att klara sig. 
Förutom detta prov har vi sista veckan:
 
- Cocktail test: där vi ska kunna recepten på 85 drinkar (ingredienser och mått på dessa, vilken typ av is, vilken metod och garnering)
 
- Theory test: historien bakom och tillverkningen av vodka, gin, tequila rom, whiskey, cognac, öl och olika likörer. 
 
- Flairing: lite sånt här http://www.worldflairassociation.com/grading-videos,pid-407.aspx
 
- Big bartest: Att med rätt metoder och rätt recept blanda 12 drinkar på 10 minuter
 
Och nämde jag att allt detta skall man kunna efter 4 veckor? Så därför är det med rätta ganska tomt här.
Jag tänkte istället bjuda på lite bilder från vår lilla källaren där jag håller till om dagarna.
 
 
 
Vi hörs i helgen, om jag hinner mellan pluggandet. Saknar er och hoppas ni mår bra! 

Kommentarer

  • Malin säger:

    Herregud är det ens möjligt att lära sig allt det där? Jag håller alla mina tummar för att du ska klara det!

    2013-05-29 | 19:35:39
  • Anonym säger:

    Herregud är det ens möjligt att lära sig allt det där? Jag håller alla mina tummar för att du ska klara det!

    2013-05-29 | 19:35:52

Kommentera inlägget här: